Artikel – Custom Motor Show
Artikel
Annons

Fullt ös i Mattssons garage

Text: Daniel Daleke
Publicerad: 2022-03-17 06.00

Henrik Mattsson med familj kommer till Elmia i påsk med hela fyra bilar. En av dem är en ny, förfinad version av hans vita Volvo V70 RWD. Av bilden att döma är det mycket jobb kvar. Hur går det egentligen?

Det arbetas just nu febrilt i garagen runt om i landet. Projekten måste bli klara till årets Bilsport Performance & Custom Motor Show.

Henrik Mattssons garage är inget undantag. Med fyra bilar på väg till Elmia är hela familjen engagerad i de olika projekten. Henrik själv kommer med en ny upplaga av sin Volvo V70 RWD. Som synes på bilden rör det sig om en total ombyggnation från grunden. Ny lack, nytt kolfiber, nytt bränslesystem och en hel massa annat har tillkommit.

De som har sett bilen i sitt tidigare utförande minns den antagligen som ett bygge med riktigt bra finish, kraftfull maskin och bakhjulsdrift.

Bilen kändes ju ärligt talat färdig. Hur kommer det sig att du väljer att göra en så omfattande ombyggnation nu?

– Den var färdig 2013. Jag har kört runt 1.200 mil med den på sju år, men den var byggd för att vara en busbil. När det blev aktuellt att ställa upp med bilen på Tuning World Bodensee kände jag att jag ville komma dit med ett bygge som åtminstone har en chans att vinna, berättar Henrik. I så fall var jag tvungen att fixa till en del saker som prioriterades bort vid förra bygget. Dessutom har brorsan tjatat om att jag borde byta färg på bilen.

Vad gör du egentligen på bilden Henrik?

– Polerar rörchassit invändigt. Det är en treskikts gul candylack som vi slipar med 1000-papper, sedan 2000, 3000 och så polerar vi till sist. Invändigt och utvändigt på bilen.

Med andra ord är det en extremt hög finish som gäller. Hela familjen är engagerad i bilbyggandet. Flickvännen Melissa Sjöstrand, sonen Markus och dottern Emelie är alla aktiva i garaget. Hur går det för er med förberedelserna?

– Jodå, vi håller på i stort sett dygnet runt. Bilen ska lackas nu i helgen och sen har vi i stort sett bara två veckor kvar på oss. Och med tanke på att vi dessutom ska få klart Melissas helt ombyggda Audi TT så är det rejält svettigt.

Det kan man förstå. Bilen ska alltså få nya kolfiberdelar också?

– Ja, mönstret på den gamla kolfibern var helt fel. Det var den typen av kolfiber som Saab använder till sina flygplan. Lätt och stark, men tyvärr ful. Randig liksom. Jag vill ha det klassiska diagonala mönstret, konstaterar han.

Dörrsidor, golv, torkardike och frontplåt. Allt ska bytas. Dessutom har bilen breddats, mängder av karosshål ska läggas igen och så ska inredningen få sig ett lyft. Inget lämnas åt slumpen. Kommer ni att hinna?

– Visst, men vi har fullt upp. Det är ju inte bara att slå ihop allt. Det måste ske i en given ordning. Nu när bilen har lackats, så ska motor och bakaxel i så att jag kan dra bränsle- och avgassystem. Dessutom ska vi ju ha med oss tre andra bilar. Tjejens TT ska som sagt också bli klar, min röda bil ska med och så ska vi visa upp Markus pickup-bygge som en projektbil. Det är mycket som ska klaffa.

Det låter onekligen som ett massivt åtagande. Törs man fråga hur det går med V90:n?

– Den står där den står. Alla karossdelar finns på plats, men varken tid eller pengar räcker till den just nu. Efter mässan ska vi kraftsamla för att färdigställa sonens pickup så att den är klar till BPCMS 2023. Sen kommer hela familjen att ta sig an V90:n.

Vi ser fram emot att få se vad som kommer ur Mattssons garage till påskens mässa. Du hittar familjens projekt i Sonax monter. Köp din biljett här.