Artikel
Annons

Webb-tv-premiär med maratonlängd

Text: Mikael Johansson
Publicerad: 2020-04-10 15.05

Under långfredagen genomförde motorförlaget Albinsson & Sjöberg en fem och en halv timma lång webb-tv-sändning från Bilsports bilmuseum i Karlskrona.

Anledningen till sändningen var att förlaget, på grund av det rådande samhällsläget, tvingades skjuta fram den årliga påsktraditionen med bilmässa på Elmia i Jönköping.

Bilsport Performance & Custom Motor Show lockar årligen storpublik till Elmia, men i år gick showen alltså inte att genomföra.

Den 11 mars togs beslutet att flytta Bilsport Performance & Custom Motor Show ett år framåt. Men tanken på att inte fira påsk med hela motorsverige kändes främmande.

– Att inte få fira påsk med alla fantastiska motorbyggare i Sverige kändes inte som ett alternativ för oss, säger projektledare Daniel Lindstedt.

En kreativ eventavdelning skapade istället, på kort tid, en tv-sändning som streamades live på Bilsport.se.

Sändningen startade 10.00 på långfredagen, samma tid som mässan brukar öppna i Jönköping.

Under nästan exakt fem och en halv timma lotsades tittarna, från en tillfällig studio i Karlskrona, genom över 130 filmklipp med hälsningar från fordonsbyggare som fick chans att visa sina projekt.

Under sändningen presenterades dessutom en lång rad företag, det gjordes intervjuer med kända profiler via Skype och man auktionerade ut elbilar för barn samt tävlade ut en mängd fina priser.

Sändningen följdes av en stor skara tittare som interagerade med studion genom att skicka bilder, frågor och kommentarer.

Motorförlaget Albinsson & Sjöberg är kända för sina evenemang och sina många tidningstitlar. Detta var förlagets första riktigt stora satsning på webb-tv.